Velostradą z Gliwic do Katowic przez Rudę Śląską. Powstaje autostrada rowerowa

Przez Rudę Śląską przebiegała będzie velostrada, czyli autostrada dla rowerów. Chodzi o odcinek Gliwice – Katowice. Kolarze będą mogli pokonać 7,5 kilometrową trasę na terenie Rudy Śląskiej. Budowa rozpocznie się w przyszłym roku.

Velostradą przez Rudę Śląską

Przedstawiciele 11 samorządów, w tym Rudy Śląskiej podpisali w piątek (20 maja) porozumienia o rozpoczęciu budowy szybkich dróg rowerowych w GZM. Przez Rudę Śląską przebiegać będzie odcinek Gliwice – Katowice. Łącznie powstanie 8 velostrad. Podpisane w piątek porozumienia dotyczą pierwszych czterech. Realizacja tych inwestycji rozpocznie się w 2023 roku, a kolejnych w 2024 roku.

- Bardzo kibicuję temu projektowi, bo dotąd nie powstała żadna infrastruktura rowerowa łącząca na taką skalę miasta naszej aglomeracji – mówi Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej. Odcinek Gliwice-Katowice przebiegać będzie przez Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice. Wyznaczony został gównie przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. - Droga rowerowa na terenie Rudy Śląskiej planowana jest w części w pasie drogowym dróg publicznych oraz w części w nowym przebiegu z wykorzystaniem śladu po nieczynnej linii kolejowej – mówi Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej. – W znacznej części przebiega między ogródkami działkowymi i terenami poprzemysłowymi – dodaje Mejer.

Rudzki odcinek, 7,5 km przebiegać będzie istniejącym ciągiem od granicy z Zabrzem w pasie drogowym ul. Zabrzańskiej do ul. Przedtorze. Następnie poprowadzony zostanie na południe śladem nieczynnej linii kolejowej do ulicy Chorzowskiej. Od skrzyżowania ulicy Lompy i Chorzowskiej droga przechodzi do granicy ze Świętochłowicami. W znacznej części rudzki odcinek poprowadzony zostanie między ogródkami działkowymi i terenami poprzemysłowymi w pobliżu zabudowy wielorodzinnej.

Oto planowane trasy pierwszych czterech velostrad, których powstanie wchodzi w etap realizacji, dzięki podpisanym porozumieniom:

GLIWICE – ZABRZE – RUDA ŚLĄSKA – ŚWIĘTOCHŁOWICE – CHORZÓW – KATOWICE

Długość: ok. 30 km

Wyznaczone zostały już przebiegi, odbyły się przejazdy w terenie i wypracowano wspólne zało¬żenia, uwzględniające przebieg miejskich sieci dróg rowerowych oraz planowane nowe inwesty¬cje (np. centrum przesiadkowe). Chodzi o to, by velostrada była „kręgosłupem”, do którego będą docierać „ości”, czyli lokalne drogi rowerowe.

KATOWICE – SOSNOWIEC

Długość: ok. 9,7 km

Powstanie w ciągu najbliższych kilku lat. Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwa¬rów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.

SOSNOWIEC – CZELADŹ – BĘDZIN – DĄBROWA GÓRNICZA

Długość: ok. 16,9 km

Kontynuacją trasy z Katowic mają być odgałęzie¬nia do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następ¬nie Będzinie i Czeladzi. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż S86, a później DK94. Tak czy inaczej – dojedziemy nią do Dąbrowy Górniczej.

KATOWICE – MYSŁOWICE

Długość: ok. 9,1 km

Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach – w Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (oś. Ćmok)

Velostrady, które powstaną w kolejnych etapach:

KATOWICE – SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE – CHORZÓW – BYTOM – PIEKARY ŚLĄSKIE

Długość: ok. 15,5 km

To droga, która połączy Katowice z północną cz꬜cią Metropolii.

Jej planowany początek to okolice pl. Alfreda w Katowicach. Następnie będzie łączyła Siemianowice Śląskie z Chorzowem i poprzez zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie Doły” ma docierać do Bytomia. W pobliżu Drogi Woje¬wódzkiej nr 911 ma połączyć się z lokalnymi dro¬gami rowerowymi w Piekarach Śląskich.

TARNOWSKIE GÓRY – BYTOM

Długość: ok. 14 km

Inna trasa w tym rejonie Metropolii będzie biec z Bytomia do Tarnowskich Gór, stanowiąc połą¬czenie o dodatkowych walorach rekreacyjnych.

KATOWICE – TYCHY

Długość: 10–17 km

Koncepcje dla tego odcinka są przynajmniej dwie. Może zostać zbudowany przez południowe dziel¬nice Katowic, Podlesie i Kostuchnę, albo przez tyską dzielnicę Czułów, katowickie Murcki i tereny leśne. Tutaj kwestia przebiegu jest jeszcze otwarta.

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon

czytaj więcej:

Solidarności do 1-go Maja będzie wyłączona z ruchu

Od dziś trudniej w Halembie

Wybieg dla psów z torem przeszkód. Kto bardziej czekał? Właściciele czy czworonogi?

Trzy kolejne inwestycje z Budżetu Obywatelskiego gotowe

Fragment 1-go Maja będzie zamknięty na kilkanaście miesięcy

Od środy fragment ulicy 1 Maja będzie wyłączony

Zaniedbany wcześniej park jest teraz wart odwiedzania

Park przy Hallera w Nowym Bytomiu gotowy! Byliście?

Pomnik św. Jana Nepomucena będzie odrestaurowany

Plac Niepodległości w Goduli nabiera kształtu

Na terenie Huty "Pokój" ma powstać nowoczesna stalownia

Supernowoczesna stalownia w Rudzie Śląskiej. Taki jest plan

Ruszył remont balkonów przy Kolistej 5. Potrwa około miesiąca

Remonty balkonów. Będzie głośno przy Kolistej