Metropolitalne autobusy dopiero po lockdownie

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oraz Zarząd Transportu Metropolitalnego podjęły decyzję o opóźnieniu, planowanego na 5 kwietnia, uruchomienia nowych linii autobusów metropolitalnych. Nastąpi to dopiero tydzień po zniesieniu lockdownu, czyli... na razie nie wiadomo kiedy.

Ztm autobusy

W dobie rozwijającej się trzeciej fali pandemii, wprowadzonych przez rząd obostrzeń i zaleceń dotyczących świadczenia pracy w trybie zdalnym, utrzymanie pierwotnego terminu pierwszego etapu projektu jest nieuzasadnione - uznali przedstawiciele GZM i ZTM.

Uruchamianie nowych połączeń, w czasie trudnego do przewidzenia popytu na przewozy, nie jest działaniem właściwym. W związku z tym nie chcemy wdrażać projektu w okresie, kiedy linie nie będą spełniały swoich zadań. Utrzymanie wcześniej zaplanowanego terminu nie jest obecnie uzasadnione ani potrzebami przewozowymi, ani zasadami ekonomii – powiedział Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM. – To była trudna decyzja, tym bardziej, że nasi pracownicy oraz przedstawiciele gmin włożyli już bardzo dużo pracy w realizację tego projektu.

GZM i ZTM na razie nie wskazują precyzyjnego, nowego terminu uruchomienia pierwszych autobusowych linii metropolitalnych. Uzależnione to zostało od rozwoju sytuacji. Zdecydowano jednak, że nowe połączenia powinny ruszyć tydzień po zakończeniu lockdownu.

Linie metropolitalne to system 31 linii autobusowych, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między największymi ośrodkami. Pierwsze z nich będą przede wszystkim obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie duże potoki pasażerskie. W kolejnym etapie na ulice wyjadą autobusy tych linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną te linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM.

Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut.

I etap projektu:

Linia M1
Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
długość trasy: 33 km
czas przejazdu: 49 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 15 min
liczba przystanków: 16/15
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Rynek Katowice, Dworzec PKP Gliwice, Arena Widowiskowo-Sportowa Gliwice
nowa linia

Linia M2
Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
długość trasy: 22 km
czas przejazdu: 39 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 10 min
liczba przystanków: 15/15
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Dąbrowa Górnicza, Huta Katowice, Strefa Kultury Katowice, Rynek Katowice, Supersam C.H. Katowice, Dworzec PKP Katowice
zastępuje dotychczasowe linie 801 oraz 831

Linia M4
Sosnowiec, Katowice
długość trasy: 19 km
czas przejazdu: 40 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 20 min
liczba przystanków: 16/17
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Supersam C.H. Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Centrum Handlowe Dąbrówka Mała, Dworzec PKP Sosnowiec, Zagórze Zajezdnia
częściowo zastępuje dotychczasową linię 815

Linia M18
Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
długość trasy: 38 km
czas przejazdu: 75 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 30 min
liczba przystanków: 16/17
dostępność: 20 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Gliwice Plac Piastów, Politechnika Śląska, Mikołów Dworzec PKP, Tychy Dworzec PKP, Paprocany

Linia M24
Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
długość trasy: 22/23 km
czas przejazdu: 42/49 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 60 min
liczba przystanków: 13/15
dostępność: 20 godz. na dobę, w dni robocze
ważne punkty na trasie: Katowice Mickiewicza, Osiedle Tysiąclecia, Chorzów Hala Sportowa, Świętochłowice Polna, Dworzec PKP Ruda Chebzie, Zabrze Goethego
częściowo zastępuje dotychczasową linię 870

Linia AP
Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)
długość trasy: 42 km
czas przejazdu: 50 min
częstotliwość kursowania: docelowo w godzinach szczytu co 30 min
liczba przystanków: 5/5
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Port Lotniczy

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon