Licytacja przetargowa zakończona. Znamy wykonawcę przebudowy ul. Wolności

Trochę to zajęło, ale wreszcie wyłoniono wykonawcę kompleksowej przebudowy ulicy Wolności. W czym tkwił problem? Jak zwykle poszło o kasę. Miasto chciało na przebudowę przeznaczyć niemal 42 miliony złotych. Ale w wyniku przetargu okazało się, że najtańsza firma wyceniła inwestycję na 17 milionów więcej. A najdroższa - aż 31 milionów ponad budżet!

Jacek Skorek
W tym miejscu powstanie rondo turbinowe

W takim przypadku, kiedy oferenci biorący udział w przetargu nie spełnią założeń budżetowych - pozostają dwa rozwiązania - unieważnienie przetargu lub licytacja. Pierwszy sposób to ogromna strata czasu i pieniędzy - ponowne przygotowanie założeń projektowych, procedury, plany. Drugie daje szansę na uzyskanie lepszych cen niż w przetargu, jednak nie daje gwarancji, że w obecnym czasie, gdy wszystko drożeje - zbliżą się one do zakładanej kwoty na inwestycję.

Miasto wybrało licytację

Spośród czterech oferentów biorących udział w przetargu - pierwotne oferty wyglądały następująco:

  • ETP SA Katowice - 73.561.983.78 zł
  • Technical Solutions Sp. z o.o. Kędzierzyn Koźle - 59.372.674,88 zł
  • Berger Bau Polska Sp. z o.o. Wrocław - 72.130.979,11 zł
  • Drogopol Sp. z o.o. Katowice - 65.641.676,27 zł.

W wyniku licytacji, w której było wiele postępowań, o włos wygrała firma Drogopol. W punktacji ostatecznej przebiła Technical Solutions o 0,16 punkta. Kryteria ustalone były na 96 procent cena i 4 procent aspekty środowiskowe. Okazało się, że firma z Kędzierzyna Koźla nie zdobyła żadnego punktu w drugiej kategorii - nie była w stanie zagwarantować użycia ekologicznych pojazdów do realizacji inwestycji.

Ostatecznie cenę ofertową po licytacji ustalono na 60 milionów złotych. Drogopol SA będzie miał niemal dwa lata na ukończenie robót od momentu podpisania umowy.

Skąd się wzięła brakująca kasa?

Od zakładanych niemal 42 milionów na kompleksową modernizację ulicy Wolności do 60-ciu trochę brakuje. Skąd więc się wzięły?

- W celu zapewnienia środków finansowych dokonano odpowiednich przesunięć budżetowych w ramach budżetu Wydziału Dróg i Mostów - odpowiedział Adam Nowak, rzecznik prasowy rudzkiego magistratu.

Czy to oznacza, że remont Bałtyckiej stanie, bo ważniejsza jest Wolności? Postanowiliśmy dopytać.

- Realizacja niniejszego zadania jest możliwa dzięki uzyskaniu dofinansowania zadania inwestycyjnego pn.: „Modernizacja ul. Bałtyckiej w Rudzie Śląskiej”, które pochodzi z Rządowego Programu „Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych”. Uzyskanie ww. dofinansowania umożliwiło zwolnienie zabezpieczonej kwoty na realizację robót budowlanych ul. Bałtyckiej i przeznaczenie jej między innymi na rozbudowę ul. Wolności - uzupełnia Adam Nowak.

Dwa lata drogowego koszmaru

Ta niezwykle ważna droga w Rudzie Śląskiej pełni rolę łącznika centrum dzielnicy Ruda z drogami wojewódzkimi nr 925 i Drogową Trasą Średnicową. Ma 1,7 kilometra długości i będzie zmodernizowana w całości.

- Przebudowa ul. Wolności. to obok budowy trasy N-S najważniejsza drogowa inwestycja w mieście. Zakres zadnia jest bardzo szeroki, stąd też taki, a nie inny czas trwania wszystkich robót. Po ich zakończeniu główny układ komunikacyjny w tej części miasta będzie praktycznie w całości zmodernizowany - podkreśla Jacek Morek, pełniący funkcję prezydenta miasta.

W ramach modernizacji powstaną:

  • nowa konstrukcja drogi o skorygowanej geometrii,
  • rondo na skrzyżowaniu ulic Wolności, 1 Maja i Zabrzańskiej
  • nowe chodniki,
  • ścieżki rowerowe,
  • zatoki autobusowe,
  • nowe oświetlenie ledowe,
  • rozdzielenie kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
  • budowa kanału technologicznego oraz przebudowa sieci energetycznej,
  • usunięcie elementów nieużywanej linii tramwajowej.

Przebudowa Wolności wpłynie na poprawę komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa ruchu.

– Wydzielone zostaną osobne ciągi dla samochodów, rowerzystów i pieszych. Nowe rondo będzie typu turbinowego z sygnalizacją świetlną. Dodatkowa sygnalizacja świetlna zostanie też zainstalowana na skrzyżowaniu ulic Wolności, Kościelnej i Wieniawskiego. Powstaną również miejsca postojowe – mówi Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów.

Dodatkowo w ramach inwestycji przebudowana zostanie także ul. Starowiejska, gdzie powstanie m.in. nowa kanalizacja. Niestety, tak szeroki zakres robót wymaga czasu. A to oznacza, że kierowców czekają objazdy i poważne utrudnienia na tym ruchliwym odcinku. Całość inwestycji ma być gotowa w 2024 r.

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon