Rudzianin stracił pieniądze przez aplikację. Oszuści mają nowy sposób

Wczoraj w Rudzie Śląskiej kolejny mieszkaniec padł ofiarą cyberoszustów. Tym razem spróbowali nowej metody - przejęcia kontroli nad telefonem i połączenia z fałszywą infolinią banku. Skutecznie.

pixabay.com
Oszuści próbują coraz nowszych metod

Do 36-letniego mężczyzny z Rudy Śląskiej zadzwonił osobnik podający się za pracownika banku. Poinformował go, że z jego konta wychodzi podejrzany przelew. I niewykluczone, że padł ofiarą hakerskiego ataku. By go zablokować - polecił mu zainstalować na telefonie aplikację ze sklepu Play o nazwie TeamViewer QuickSupport, po czym zadzwonić na infolinię banku.

- Rudzianin rozłączył się i wykonał polecenie. Po zainstalowaniu aplikacji zadzwonił na infolinię. Tam automat przekierował go do tego samego fałszywego pracownika - relacjonuje asp. szt. Arkadiusz Ciozak z KMP w Rudzie Śląskiej.

Później został krok po kroku poprowadzony w obsłudze nowej aplikacji, która miała ochronić jego pieniądze. Po zalogowaniu się do banku, od oszusta usłyszał, że kasa jest już bezpieczna. Była...

- Kiedy ofiara znów próbowała zadzwonić na infolinię, by upewnić się czy wszystko jest w porządku - stało się to samo - włączył się automat. Mężczyzna zaczął coś podejrzewać, zadzwonił więc do banku z innego telefonu - mówi Ciozak.

Wtedy, od prawdziwego pracownika dowiedział się, że właśnie z jego konta oszczędnościowego zostało przelane 37 tysięcy złotych. Najpierw na rachunek operacyjny, a potem - na konto-słupa w Ukrainie.

Policja ostrzega - to nowa metoda ataku oszustów. Tego typu aplikacje służą do przejęcia kontroli nad telefonem i mogą być użyte do zdalnego sterowania - podobnie jak w przypadku komputerów. Tu poszli jeszcze dalej - zhakowali połączenia z telefonu tak, że ofiara wybierając numer infolinii swojego banku - była przekierowana na fałszywą infolinię oszustów. W kolejnym kroku - dając zdalny dostęp do swojego urządzenia, dała też pełny wgląd w system logowania i hasła, pozwalając tym samym na wykonanie w naszym imieniu dowolnych, autoryzowanych operacji na koncie bankowym. Sposobem uniknięcia strat jest w tym wypadku:

  • nieinstalowanie polecanych przez rzekomego pracownika aplikacji - bank nigdy o to nie prosi
  • w przypadku wątpliwości - przed wykonaniem logowania z telefonu - próba kontaktu z innego aparatu z placówką banku lub udanie się do niej osobiście.

Aplikacje TeamViewer i podobne są przydatne do zdalnej pomocy technicznej, gdyż fachowiec może - zamiast tłumaczyć nam co zrobić na komputerze czy telefonie - wykonać wszystko zdalnie, poprzez umożliwienie mu możliwości sterowania naszym urządzeniem. Niestety - tego typu programy są też już wykorzystywane przez oszustów, którzy dzięki nim mogą zdobyć nasze dane do logowania i hasła aplikacji bankowych.

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon

czytaj więcej:

Gdyby nie reakcja sąsiadów - mogło dojść do tragedii

Robił jedzenie córce, mógł spalić dom. Miał 2,6 promila

Asp. szt. Andrzej Poniszowski zmarł nagle w wieku 44 lat...

Odszedł na wieczną służbę. Pożegnali zmarłego kolegę

Kontrole w okolicach przejść dla pieszych trwały cały dzień

Od rana na rudzkich drogach "Akcja Pieszy"

Włamywacz wydał pasera, sprzęt wrócił do właściciela

Kraść sprzęt zawodnikowi taekwondo? Spore ryzyko...

Sporo mandatów za prędkość było w strefie 30

NURD - podsumowanie

Bezdomny włamywacz z Rudy Śląskiej przyznał się do 20 kradzieży

Koniec włamań na ogródkach? Złodziej złapany!

Poszukiwany złodziej z Rossmana

Taka to "elita"