Pociągi do Katowic i Gliwic będą jeździć szybciej. Metropolia planuje dodatkową parę torów na tej trasie

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie ze spółką PKP PLK w sprawie opracowania studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Dzięki tej inwestycji pociągi lokalne będą się poruszać szybciej i sprawniej. Tym samym z Rudy Śląskiej będzie można szybciej dojechać nie tylko do Gliwic czy Katowic, ale też do Chorzowa, Świętochłowic czy Zabrza.

Pociąg Kolei Śląskich

Studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Katowice-Gliwice jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia inwestycji. Dzięki podpisanemu porozumieniu, Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonalności.

To jedna z najbardziej obleganych tras
w woj. śląskim

Budowa osobnej pary torów na trasie Katowice-Gliwice ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co ma się przyczynić do zwiększenia przepustowości na jednej z najpopularniejszych tras w regionie.

Przypomnijmy, że pociągi na trasie Katowice-Gliwice pokonują obecnie tę drogę w ok. 25-27 minut i jeżdżą przez stacje:

  • Katowice Załęże
  • Chorzów Batory
  • Świętochłowice
  • Rudę Śląską, Chebzie
  • Rudę Śląską
  • Zabrze

Bilet normalny w jedną stronę kosztuje 7 zł.

Pociągi mają kursować co kilkanaście minut

Podpisane porozumienie określa wszystkie zasady współpracy pomiędzy Metropolią i PKP PLK, a także pozwala występować Metropolii w charakterze współzamawiającego.

– Budowa odseparowanego torowiska na trasie Katowice-Gliwice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej. Dzięki jego powstaniu, możliwe będzie wprowadzenie standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie”. Właśnie ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

– Warto dodać w tym miejscu, że podobne prace studialne trwają lub zostały ukończone dla odcinków Katowice–Tychy oraz Katowice–Będzin, zatem będzie to logiczne uzupełnienie działań studialnych wokół węzła katowickiego przed przystąpieniem do etapów projektowych i inwestycyjnych – dodaje Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM.

PKP PLK zapowiada, że opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe na linii Katowice-Gliwice.

Studium wykonalności ma dać odpowiedź, jak rozwijać infrastrukturę kolejową i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne mają być prowadzone w latach 2021-2023 i określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.

W Trójmieście osobną parę torów ma kolej SKM

Osobny tor dla ruchu lokalnego świetnie sprawdza się np. w Trójmieście. Tam kolejka SKM (Szybka Kolej Miejska) szybko przemieszcza się po przeznaczonych dla siebie torach, sprawnie wożąc pasażerów z Gdyni do Gdańska, przez Sopot, albo nawet dalej, do Wejherowa. Pociągi odjeżdżają co 10 minut do pół godziny, w zależności od pory dnia.

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon