Pociągi do Katowic i Gliwic będą jeździć szybciej. Metropolia planuje dodatkową parę torów na tej trasie

Pociąg Kolei Śląskich

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie ze spółką PKP PLK w sprawie opracowania studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Dzięki tej inwestycji pociągi lokalne będą się poruszać szybciej i sprawniej. Tym samym z Rudy Śląskiej będzie można szybciej dojechać nie tylko do Gliwic czy Katowic, ale też do Chorzowa, Świętochłowic czy Zabrza.

Studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Katowice-Gliwice jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia inwestycji. Dzięki podpisanemu porozumieniu, Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonalności.

To jedna z najbardziej obleganych tras
w woj. śląskim

Budowa osobnej pary torów na trasie Katowice-Gliwice ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co ma się przyczynić do zwiększenia przepustowości na jednej z najpopularniejszych tras w regionie.

Przypomnijmy, że pociągi na trasie Katowice-Gliwice pokonują obecnie tę drogę w ok. 25-27 minut i jeżdżą przez stacje:

  • Katowice Załęże
  • Chorzów Batory
  • Świętochłowice
  • Rudę Śląską, Chebzie
  • Rudę Śląską
  • Zabrze

Bilet normalny w jedną stronę kosztuje 7 zł.

Pociągi mają kursować co kilkanaście minut

Podpisane porozumienie określa wszystkie zasady współpracy pomiędzy Metropolią i PKP PLK, a także pozwala występować Metropolii w charakterze współzamawiającego.

– Budowa odseparowanego torowiska na trasie Katowice-Gliwice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej. Dzięki jego powstaniu, możliwe będzie wprowadzenie standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie”. Właśnie ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

– Warto dodać w tym miejscu, że podobne prace studialne trwają lub zostały ukończone dla odcinków Katowice–Tychy oraz Katowice–Będzin, zatem będzie to logiczne uzupełnienie działań studialnych wokół węzła katowickiego przed przystąpieniem do etapów projektowych i inwestycyjnych – dodaje Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM.

PKP PLK zapowiada, że opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe na linii Katowice-Gliwice.

Studium wykonalności ma dać odpowiedź, jak rozwijać infrastrukturę kolejową i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne mają być prowadzone w latach 2021-2023 i określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.

W Trójmieście osobną parę torów ma kolej SKM

Osobny tor dla ruchu lokalnego świetnie sprawdza się np. w Trójmieście. Tam kolejka SKM (Szybka Kolej Miejska) szybko przemieszcza się po przeznaczonych dla siebie torach, sprawnie wożąc pasażerów z Gdyni do Gdańska, przez Sopot, albo nawet dalej, do Wejherowa. Pociągi odjeżdżają co 10 minut do pół godziny, w zależności od pory dnia.

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon

czytaj więcej:

Śmieci (zdjęcie ilustracyjne)

Śmieci nas zalewają. Produkujemy ich 2 mln ton rocznie

Kosz3

Co to jest? Wentylator? Ozdoba? Sprawdziliśmy

bezpieczne wakacje

Akcja policji " Bezpieczne wakacje"

Porozumienie gwsh

Studia w Rudzie Śląskiej

Akcja pieszy

Akcja „Bezpieczne skrzyżowania”

sanepid

Ponad 22 tys. kontroli sanepidu w Rudzie Śląskiej

Spotkanie 29 04 21 1

Pierwsze spotkanie on-line z Grażyną Dziedzic