Męczące telefony w sprawie fotowoltaiki. Do was też dzwonią?

Nawet kilka dziennie, a na pewno kilka w tygodniu. Irytujące? Owszem. Szczególnie, jeśli montaż paneli fotowoltaicznych nas absolutnie nie interesuje lub... mieszkamy w bloku. Co robić?

pixabay.com
Męczą cię codzienne telefony w sprawie fotowoltaiki? Przeczytaj co zrobić

Wiele nowych telefonów podpowiada nam, że dzwoniący numer może być spamem. Ale metoda nie jest w stu procentach skuteczna i możemy odrzucić połączenie, na które czekamy. Jak się więc zachować? Ja, "dla beki", jeśli mam dobry nastrój i czas - buduję u telemarketera radość z "trafionego" klienta, cieszę się, że odwiedzi mnie konsultant, który akurat będzie w mojej gminie i za darmo opowie o zaletach fotowoltaiki. Po czym odsyłam do kontaktu ze spółdzielnią mieszkaniową, bo niestety, sam decyzji o montażu paneli na dachu bloku nie mogę podjąć. Ale na poważnie - co możemy zrobić, by zmniejszyć liczbę natrętnych telefonów?

Jak zmniejszyć liczbę telefonów od telemarketerów?

"Dziękuje, nie jestem zainteresowany. Proszę o usunięcie mojego kontaktu z waszej bazy danych i nie kontaktowanie się ze mną" - to podstawowy sposób. Zgodnie z polskimi przepisami - dzwoniący, po otrzymaniu takiego oświadczenia, ma obowiązek usunąć nasze dane z bazy. Czy to zrobi? Biorąc pod uwagę liczbę firm dzwoniących ciągle z tym samym - trzeba założyć, że nasze dane są w obiegu i korzysta z nich wiele podmiotów. Co można dodać "od siebie"?

  • kiedy usłyszymy, że rozmowa jest nagrywana, poinformować, że również nagrywamy rozmowę - niektórzy od razu się rozłączą
  • poprosić o ponowne przedstawienie się i podanie nazwy firmy z jakiej dzwoni - tu ważne, by zanotować podane dane - przydadzą się w kolejnym kroku
  • poinformować, że wbrew artykułowi 23, ustęp 1, Ustawy z dnia 29.08.1997 o ochronie danych osobowych - dzwoniący nie poinformował nas o sposobie lub źródle zdobycia mojego numeru i w takim wypadku ma obowiązek go usunąć. Jeśli tego nie zrobi - złożymy doniesienie do Urzędu Ochrony Danych Osobowych
  • zdarza się, że telemarketer na nasze żądanie usunięcia danych osobowych powie, że nie jest administratorem naszych danych. Wtedy należy powiedzieć, by niezwłocznie powiadomił administratora o konieczności usunięcia naszego numeru telefonu z jego bazy

Jak bronią się telemarketerzy?

Wielu dzwoniących jest odpowiednio wyszkolonych w kwestii prawa i na naszą ripostę zareagują odpowiednio. Ale są i tacy nakręceni, z gatunku "przyzna pan, że to doskonała oferta?" - których łatwo zbyć się nie da. Mogą używać argumentów, że:

  • numer telefonu wcale nie jest daną osobową. Owszem, jest. Nawet kartę prepaid rejestruje się na osobę, więc numer telefonu jest powiązany z człowiekiem
  • wcale nie przetwarzają naszego numeru telefonu, a dzwonią, bo został przez ich system "automatycznie wygenerowany" - tu trudno znaleźć kontrargument
  • nie są administratorem danych i nie mogą spełnić naszego żądania o usunięcie z bazy.

Co wtedy robić? Jeśli mamy już zanotowany podmiot, który reprezentują, nazwisko telemarketera oraz numer telefonu, z którego dzwoni - pytamy o tożsamość administratora naszych danych i zgłaszamy żądanie usunięcia danych. Część się rozłączy, ale już za późno - możemy złożyć skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Jak złożyć skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych?

W dobie Internetu - najłatwiej skorzystać z serwisu ePUAP. Pod tym linkiem (kliknij) znajdziecie film instruktażowy oraz odsyłacz do formularza zgłoszeniowego. Skarga taka powinna zawierać dokładny opis zdarzenia, informacje o tym kto, w jakiej sprawie i kiedy się z nami kontaktował oraz jakich podjęcia kroków oczekujemy od urzędu.

Telemarketer... też człowiek

Nie ma najmniejszego sensu wykłócać się z telemarketerem czy obrażać go. Ot, dla własnego zdrowia psychicznego i spokoju. Pamiętajmy, że po drugiej stronie telefonu siedzi człowiek, który zapewne szukał rozpaczliwie pracy, dostał ofertę za najniższą krajową plus prowizja, pracuje na śmieciówce, a jego wyobrażenie o tej pracy zmieniło się diametralnie od momentu przeczytania ogłoszenia. I zapewne telefonów do klientów nienawidzi tak samo, jak ich odbiorcy. Często więc wystarczy grzecznie odmówić.

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon

czytaj więcej:

Bezpieczna droga do szkoły - ruszyła policyjna akcja

Bezpieczna droga do szkoły

W ciągu kilku tygodni przychodnia zyska zasilanie słoneczne

Budynek przychodni zyska panele słoneczne

Oszust telefon2

Oszuści "bankowi" w natarciu. Do was też dzwonili?

Ulica Kokota, Ruda Śląska

Kto zapłaci za auto uszkodzone na dziurach? Odpowiadamy

Rączka1

Grillowe inspiracje mistrza

Kowalski wesoly

Nie chciał przyłożyć ręki do likwidacji kopalń...

Tydzien pomocy

Tydzień Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem.